Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruben

23 Januari 2009 | Australië, Canberra

Mensen van het goede leven!!!

Hoest met iedereen in Nederland? Behalve dat ik verbrand ben, gaat het goed. Ik heb Melbourne inmiddels gedag gezegd en ben vertrokken naar Canberra. Heb een paar leuke dagen achter de rug. Melbourne is echt leuke stad, en ongeveer het tegenovergestelde van Adelaide. In Adelaide hebben ze veel van hun oude gebouwen laten staan en Melbourne hebben ze ooit eens met een grote sloopkogel alle dingen platgegooid. Dus hier veel wolkenkrabbers en moderne gebouwen in het centrum.

Ben trouwens in de ACDC straat geweest!! Geen flauw idee waarom ze het zo noemen, maar dat vind ik nou niet echt boeiend. Ook grappig is dat je ergens in Victorie square een lift kan nemen naar de 35e etage en daar hebben ze buiten een mooi balkon, een vet gave wc. Ze hebben daar namelijk de muur weggehaald en vervangen door een glasplaat. Dus als je daar bezig bent met pissen, dan kijk je heel mooi uit over het centrum van Melbourne. Is wel apart.

Heb ook nog een trip gemaakt naar de Great Ocean road, is echt een super weg, mooie uitzichten van stranden en op sommige plekken kun je wilde koala's spotten. Ook heb je daar heel beroemde dingen zoals de 12 apostelen, london bridge en the shipwreck coast. Allemaal vet mooi, dus heb me flink lopen uitleven met de camera. Ze hebben zelfs een stuk regenwoud daar, vet grappig om daar een tijdje in rond te lopen, van die grote bomen van minstens 400 jaar oud en van die reuze varens en meer van dat soort.
Ben op zaterdag naar de "beruchte" Melbourne goal (gevangenis) geweest. Kreeg daar een goed beeld van hoe het leven toen was. Niet echt fijn moet ik je zeggen. Zo ongeveer als bij de TNT, maar dan met iets meer marteling. Hadden ook nog een soort toneelstukje over een "kuch" beroemde bush ranger genaamd Ned Kelly. Nog nooit van de beste man gehoord, maar hij scheen een zooi mensen te hebben afgeschoten en een paar banken te hebben beroofd. Zaten dan in het publiek en mochten dan vanalles roepen.... was weer zeer creatief zoals: "hang him by the balls!!" "rip out his liver" "split his head on a pole" "let him choke on donkey puke" Geloof niet dat het echt de bedoeling was om jezelf zo erg in te leven, maar moest wel lachen. (in ieder geval voor mij dan). Ze hadden ook een lijst van alle mensen die ooit waren opgehangen, en vreemd genoeg zat er geen Ackema of een andere bekende naam tussen......

Ik heb zelfs een cultureel daggie gehouden. Langs een paar musea die over de geschiedenis en de vorming van Australie gingen. Was wel gaaf om te zien. Vooral het immigratiemuseum. De Aussies waren nogal fascistisch, toen ze eindelijk de Aboridginals hadden uitgemoord en verdreven gingen ze verder met de rest van de landen zoals Duitsers (begrijpelijk) Nederlanders, Chinezen enz. Maar toen dat ging vervelen kregen zelfs de Engels sprekende mensen zoals Ierland en Schotland er van langs. In 1901 hebben ze zelfs een wet aangenomen die van Australie een witte, engelse staat zou maken. In de 2e wereldoorlog hebben ze zelfs kampen gemaakt voor de Duitsers, en pas als je voor de 3e generatie in Australie zou wonen was je niet meer verdacht. Beetje jammer dat die kampen nu gesloten zijn. Maar ben niet anti Duitsers, want zelfs ik heb een positieve ervaring met een duitser. De beste man lag op straat dood te bloeden nadat hij geschept was door een vrachtwagen.
Een ander museum ging over het leven van de Aussies, hoe dat er vroeger uit zag en wie nou precies wat ontdekt had. Was best leuk, ook wat geschiedenis dingen geleerd, zoals de Eureka oproer en de 8 hour movement en nog meer over Ned Kelly (ze zijn echt gek op die vent)...

Ook nog de tijd genomen om wat rond te lopen in verschillende buitenwijken van Melbourne. Om te zien hoe ze nou hun vrije tijd besteden. Is Veelal buiten in het park, voetballend, cricket (debiele sport, heb een amateur wedstrijd gezien en begreep er geen fuck van. Maar er werd veel gejuigd en geklapt) en natuurlijk volkssport nr. 1: BBQ. Ze doen het heel rustig aan en het "no worries mate" gevoel komt daar echt tot zijn recht.

Tazmania gaat helaas niet door, kon tot gister niemand vinden die daad werkelijk wilde. Maar 3 uur nadat ik mijn busticket had geboekt kwam ik in gesprek met een paar Engelsen, die er wel oren naar hadden. Zul je altijd zien. Maar er gaan vanuit Sydney rete goedkope vluchten, dus wie weet.

Owww, wat geinige Aussies ontmoet in het hostel. Waren bezig met een lift party...... Of te wel zitten zuipen in de lift en lekker op en neer gaan. Heb me daar bij aangesloten. Was echt lachen, gingen mensen overtuigen om niet naar de 4e verdieping te gaan omdat het er goor was, het er spookte en er potloodventers + kanibalen rond lopen. "couse there ain't no party like an alevator party!!!" Hebben tot in de late uurtjes lopen rondhangen. Zeer loos. Ook nog geleerd hoe je van een t-shirt een soort van palestijnse bivakmuts kan maken.... (altijd handig).

Nou mensen, dat was het weer. De groeten, ik ga een biertje pakken.

• 23 Januari 2009 - 12:58

Lisette:

Maar eh.. gezien je titel... Hoe bevalt Canberra? (the city that never sleeps! ;))

• 23 Januari 2009 - 15:26

Marieke:

Mwahaha! Hilarisch stuk weer & jaloers dak ben!!! Vond het zelf nie erg om het in mn vrije tijd te lezen dus niks betaald vermaak dit x maar zeker vermaak. Have fun!!!

• 23 Januari 2009 - 17:08

Tim:

Ruben!
    Enorm gelachen weer om je verhaal! Dank je, mijn weekend is in ieder geval goed begonnen. :D

Opluchting om te horen dat er nog plekken op de wereld zijn waar meer gemarteld wordt dan bij TNT. En cricket is inderdaad voor geschifte mensen :D

Cheers mate!

• 25 Januari 2009 - 15:25

Oudjes:

Ha die Ruben,
    Maar weer eens een stukje opgeschoven naar Cranberra.
    Hopelijk horen we de volgende keer hoe het daar zoal toegaat.
    Hier gaat alles z'n gangetje op de welbekende no worries- way. Gisteren hebben Ellij, Marjon en ik de Egmond wandel gelopen via de zuid kant. Erg leuk om te doen: een heel andere route dan bij het hardlopen (tenminste na het stranddeel natuurlijk).
    De drie dagen vooraf had het enorm geregend, maar zaterdag was het prachtig weer met weinig wind, dus helemaal goed! Vanavond gaan we met Wieteke en Floris uit eten, onze jaarlijkse traditie rond de 26e januari.
    Tot slot nog een woordje van zorg: want nauwelijks heb je jouw voeten een keer in het zeewater gestoken, of er spoelen 2 dagen later 50 walvissen, totaal gedesorienteerd aan op de kust van Tasmanie.
    Die dieren zijn natuurlijk bijzonder gevoelig voor allerlei verontreiniging.
    Natuurlijk kan ik ook niet zeggen dat er oorzakelijk verband bestaat met jouw zwempartij, maar ik houd het in de gaten!

Maak er wat moois van en we kijken uit naar je volgende verslag!
    Groetjes: de oudjes.

• 25 Januari 2009 - 17:47

Dennis:

Ha die Ruub!!!

Zeg ehh.. leuk al die verhalen!! Maar je bent toch wel terug voor koninginnedag he????

Haha, veel plezier nog he!!

Groeten!

• 26 Januari 2009 - 10:55

Steve:

Voor een Ruben houd je je nog behoorlijk braaf...

• 27 Januari 2009 - 05:38

Ruben:

@Steve
    De ranzige details krijg je nog wel te horen. Er komen ook normale mensen op deze site, zoals mijn ouders

• 28 Januari 2009 - 06:21

Wieteke:

Op naar Sydney, ben benieuwd hoe je dat vindt.. Je hebt daar een hoop liften :-)

• 02 Februari 2009 - 20:26

Floor:

Ey mate! Hoest nou aan de andere kant van de aardkloot bier zuipen. Valt zeker niet mee he. Naja acclimatiseer nog maar ff verder, neem je biertje een voor een dan komt het wel goed. p.s. Was zeker wel een hele mooie ervaring met die mof :) Ik ben er stiekem ook een ^^ via mijn oma aber das haben sie nicht gelezen.. Als je terug bent pak ik snel m'n gepantserde fiets. Kijken wie er wint jouw tnt bus of ik.. kugh ughhh... Aeyy mate nog veel pee plezier en we zien elkander weer!

Verslag uit: Australië, Canberra

Australie