ALice Springs, Coober Pedy, Adelaide - Reisverslag uit Hobart, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu ALice Springs, Coober Pedy, Adelaide - Reisverslag uit Hobart, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

ALice Springs, Coober Pedy, Adelaide

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruben

04 April 2009 | Australië, Hobart

Lieve mensen,

Ben na wat omzwervingen weer in Adelaide aanbeland, mijn begingpunt van mijn reis. Echter heb ik nog wat dagen over en ga ik gezellie vliegen naar Tazmanie. Schijnt daar onwijs mooi te zijn en het wordt ook bewoond door de Tazmaanse duivel, een klein beessie, die zo ongeveer alles aanvalt wat er bij hem/haar in de buurt komt. Lachen toch? Met dank aan mijn moeder, die voor een heel zacht prijsje een vliegticket heeft gevonden. Zal wel weer zo'n 1 motorige Russische Tupolev zijn, of bij het fijne bedrijf Onu Air (je kent het vat nog wel, die vent vertellen dat er niets mis is met de vliegtuigen, terwijl er op de achtergrond allemaal kerosine uit het vliegtuig stroomt). Adeliade is KOUD!!!!!! Kom uit de woestijn, waar het zo'n 45 graden wordt, en hier is het ongeveer 10 graden in de nacht, verschilletje van ongeveer 35 graden.

Maar eerst Alice Springs. Ik had een tour geboekt naar Ayers Rock, geweldige tijd gehad. 3 Dagen in de outback, slapen in een swag onder de sterren hemel. Een swag is het beste te omschrijven als een slaapzak voor je slaapzak, waar ook een matras inzit en het houdt je droog. Vroeger veel gebruikt door reizigers door de woestijn (scheelt weer het meeslepen van een 2 persoons bed....). De sterrenhemel in de outback is super, omdat er geen licht in de buiurt is, kun je alle sterren zien. En zijn er een hele zooi.
We zijn eerst naar 2 parken in de buurt geweest (Kings Canyon en de Olga's) Fantastische uitzichten, stijle klims en vage rotsformaties. De een nog beter als de ander. Nog lekker wezen zwemmen in Eden's Garden, gewoon een klein watertje tussen rotsen in, maar klinkt toch best aardig. De groep was lachen, 4 Nederlanders, zooi Duitsers en nog wat anderen. Aardige mensen, en konden het eigenlijk gelijk al goed vinden (geen eikels dus, heb eigenlijk met al mijn tours mazzel gehad).

's Avonds lekker bij het kampvuur, met een biertje. Altijd goed toch? Ayers Rock zelf valt een beetje tegen. Gewoon een rots in het midden van de woestijn. Bij zonsondergang wisselt hij een paar keer van kleur, maar niet super spectaculair. Hebben waarschijnlijk een heel goed PR bureau. Was alleen interessant als je van Aboridginal dingen hield. En nou ben ik niet echt de grootste aanhanger die mensen, maar gelukkig kon ik het wel goed vinden met een aantal van de groep en hebben we gewoon leuk lopen praten en was het uit te houden. Hebben nog wel een grote smerige cocon gevonden, waarvan de gids zei dat het dat het van een of ander giftige grote spin afkomstig zou kunnen zijn. Je raad nooit wat ik Barry als souvernier ga geven.......
Owwww, nog wel een interessant ding: je ziet een hele hoop gewonde Aboridginals rondlopen (gebroken armen enz.) en ons is uitgelegd hoe dat nou kwam. Ze hebben namelijk hun eigen rechtssysteem. Als een Aboridginal iets fout heeft gedaan dan wordt hij door de mensen lichamelijk gestraft, zodat iedereen kan zien wat hij gedaan heeft. Dit kan varieren van een flinke afranseling tot het breken van ledematen tot verbrandingen en het doorboren van benen met een speer (fijne mensen he?). En bij het doorboren van een been gaat het nog wel eens fout, en komt er een leuke infectie om de hoek kijken en moet het been worden afgezet. Dus zijn er behoorlijk wat mensen die een been missen.......

Ook nog kameel gereden. Is echt apart, je kon daar voor 5 dollar een ritje op een kameel maken. Schommelt dan vrij heftig heen en weer en is gewoon wel lachen om een keer gedaan te hebben. Nou zou je zeggen, wat doen die kamelen nou in Australie. Dat was vroeger de enige mogelijkheid om met vracht door de woestijn te komen. Paarden gaan nogal snel kapot als je ze geen water geeft. Dus jaren lang heeft dit als een soort vrachtwagen voor de post en andere dingen gediend.
's Avonds nog wezen eten met de groep, en ik heb kangaroe gegeten!!! Lekkkkur! Zouden nog uitgaan, maar na 3 dagen touren was ik kapot en heb een biertje bij het hostel genomen en ben gaan slapen (ik wordt oud.....).

De regio van Ayers Rock heeft 1 nadeel: er zijn onwijs veel vliegen. Je kon overal in Alice Springs van die vliegnetten kopen om over je hoofd te trekken, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. Maar deze lieve beestjes kruipen in je ogen, neus en oren, behoorlijk irritant. Je loopt de hele dag een beetje met je hand rond je hoofd te wuiven. Ik denk als ik nu ga niezen dat er zelfs nog wat vliegen uitkomen.

Hierna naar Coober Pedy gegaan, een stad waar bijna alles onder de grond is gebouwd. Er wordt daar opaal gevonden (die glimmende stenen) en en is behoorlijk wat afgegraven. Omdat het echt in het midden van de woestijn is, is het daar bnehoorlijk heet, je kan overdag temperaturen hebben van tegen de 50, en 's nachts tegen het vriespunt. Als je je huis ondergronds bouwt, dan heb je constant een leuk temperatuurtje van 23/24 graden. Dus ik heb 6,5 meter onder de grond geslapen in een ouwe mijnschacht. Heel apart. Ook wel leuk is dat de eigenaar er uit ziet als een gesjeesde mijnwerker uit een lucky luke strip. Met een grote grijze baard, compleet met comboy hoed en bijpassende kleding.
Rondom Coober Pedy groeit er vrijwel niets, en alles ziet er echt uit alsof er een fijne kernoorlog heeft plaatsgevonden en alleen stof, mijnwerkers putten, hopen zand tot waar de horizon rijkt. Het is ook de thuishaven van een aantal films zoals de tijdloze klasieker Mad Max 3.

Ook de "dingo fense" gezien. Is een heel groot hek, wat ergens rond Perth begint en ergens rond de oostkust eindigd. Dit is om dingo's buiten de agrarische gebieden te houden. Deze beessies eten namelijk schapen. Schijnt goed te werken, in tegenstelling tot de wat minder bekende "rabbit fense". Deze loopt van noord naar zuid, in de westkust. Dit om de konijnenplaag te stoppen. Ze zijn alleen vergeten dat konijntjes errug goed zijn in graven en zich dus kapot lachen. Nu plegen ze geen onderhoud meer aan het hek en laten ze het voor wat het is. De lieve beestjes zijn door de Engelsen geintroduceerd, omdat ze het wel leuk vonden als er konijntjes rond zouden huppelen in Australie, alleen konijntjes doen waar ze goed in zijn: veel konijntjes maken en zonder natuurlijke vijand zijn ze een ware plaag geworden. Nog zo'n zegening is de Cane Toad. Een grote, giftige pad die was gehaald om een of ander stom insect te eten die de katoen/tabac planten aan het opeten was. Alleen deze beessies aten alles, behalve de insecten...... Dit omdat ze niet kunnen klimmen, en de insecten over het algemeen in de bomen en struiken zaten. Is nu een geweldige plaag geworden.

Nog een paar leuke weetjes over Coober Pedy:
ALs je daar begraven wordt is het heel normaal dat je vrienden zo nu en dan een biertje met je komen delen. Ze gaan dan met z'n allen een biertje doen en zetten er 1 omgekeerd in het graf.
Ze hebben ook een golfbaan, maar aangezien er niets groeit is het een grote stoffige vlakte is met een gaatje om te putten. Een leuk detail is dat ze een leuk bordje hebben waar op staat dat je niet op het gras mag lopen.........

Nou mensen, nog zo ongeveer 16 dagen en dan moet ik weer op huis aan. Eerst nog even naar Tasmanie.

Ps. Ben alleen een zooi spullen kwijtgeraakt. Een handdoek, t-shirt en onderbroek (die nog aan de waslijn hingen) en ik kan momenteel mijn MP3 speler + oplader niet meer vinden. In New Castle was ik al mijn scheeraparaat kwijtgeraakt door hem heel tactisch in de oplader te laten zitten. Ben soms zo stom in dat soort dingen.
Ps.Ps. Ik heb illegaal voor de Australische post gewerkt!!! Greyhound bezorgt ook zakken post op de punten waar ze langs komen. Nou hadden we een kreupele buschauffeur die niet echt veel kon tillen. Heb hem helpen sjouwen als er veel post was. Kreeg nog een biertje van hem.

• 04 April 2009 - 08:38

Cynthia:

Heee Ruben,

Wat cool dat je naar Tassie gaat. Ik heb me er prima vermaakt. Cradle Mountain is erg mooi (en steil!)

Heb je ook veel vallende sterren gezien in de Outback? Die zijn echt het best!! :D Vanuit je swag naar de hemel kijken, beter dan dat wordt het niet ;)

Ik ben nu in Cairns, me huisje verkopen :( En misschien ff werken. Het is hier echt enorm warm. Ben zelfs verbrand terwijl ik niet eens in de zon zat.... Als ik je niet meer spreek, alsvast een hele goede reis terug.

Xxx Cyn

• 05 April 2009 - 15:57

Hernan:

He ouwe swaffelaar,

Best leuk van die oudjes dat ze een "goedkoop" ticket voor je hebben geboekt. Je weet het he goedkoop is duurkoop :-)
    Maar ja als het je vliegtuig ritje overleefd moet je nog maar zien of je de tazmaanse duivel overleefd. En nog een derde optie die moet overleven is dat je geen "foutje"maakt anders wordt je lichaamelijk gestraft!!!
    Als je maar weet dat wij op je begrafenis niet een glas op je kist zetten maar een heel krat of vat. Zo zijn wij dan ook wel weer.
    Ja nog een paar weekjes dan moet je weer richting NL. Zal wel weer ff wennen zijn. De lente is hier begonnen en we hebben toch al een paar dagen mooi weer gehad in NL. Maar het kan wat mij betreft nog warmer hoor. Nou Rub doe rustig aan en ik hoop dat je alles overleefd!
    MVG LTR

• 06 April 2009 - 18:35

De Oudjes:

Hoi Ruben,

Nu is het eindelijk ook voor ons zo ver wij gaan ook!!!! op vakantie met het verschil dat jij bijna 4 maanden weg bent en wij 2 weken, maar ach verschil moet er zijn.
    Wij komen de 20e terug, dus mocht je behoefte hebben aan familie contact, dan neemt Wieteke de horreurs waar.
    Nou tot de 21e dan maar en geniet nog maar even.

Groetjes de oudjes.

• 08 April 2009 - 10:55

Steve:

Zie je wel... als er eenmaal post door je aderen stroomt ga je jeoveral met het postwerk bemoeien! Was toch geen TNT He!?!?

• 09 April 2009 - 15:46

Marieke:

Eeeeey, als je in Tazmanie ene Andy met gezin treft doe'm dan de groeten!!!! Andy is the best!!! geniet daar nog ff...

Verslag uit: Australië, Hobart

Australie