Darwin-AliceSprings - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Darwin-AliceSprings - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Darwin-AliceSprings

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruben

25 Maart 2009 | Australië, Alice Springs

Lieve mensjes,

Ben nu in Alice Springs. Zal jullie waarschijnlijk weinig zeggen, maar dat is die plaats waar de Ayers Rock vlakbij is. Dat is die grote steen die je op al die kaartjes ziet die mensen naar huis sturen.
Maar eerst Darwin. Geweldig genoten. Leuke plaats en ben een paar lachen mensen tegen gekomen. Heb meegedaan met " the worlds biggest shave" Kon je je haar laten scheren voor het goede doel. Ben zelf niet kaal gegaan (ben dan nog lelijker als anders) maar ze hebben van die patronen op de zijkant van mijn hoofd gemaakt. Best een grappig gezicht. En een oranje kleur in mijn haar om het helemaal af te maken. (van die 1 dag gebeuren). Een van die gasten met wie ik was, is wel kaal gegaan. Hij had van dat super lange haar, wat hem op zijn minst een jaar heeft gekost om te laten groeien. Zijn echt creatief geweest, want hebben de onderste laag laten zitten en die blauw gespoten. Hij zag er uit als een geflipte serie moordenaar... Heb er foto's van, dus wie dat wil zien moet maar vragen als ik terug ben. Mensen reageerden nogal geschokt toen hij langs liep.
Ook hier had je gratis maaltijden, alleen was dit nogal goor. Maar aangezien veel mensen van het hostel er heen gingen, ben ik er ook maar heengegaan. Entertainment was ook verzorgd, je kon met een groep meedoen aan een quiz, dat bestond uit het beantwoorden van vragen en het zo snel mogelijk verkrijgen van vreemde objecten zoals een onderbroek, en meer van die vage dingen. Hoop lol dus. En elke avond iets anders.

Ik ben ook nog naar een krokodillen aquarium geweest, hier kon je 6 meter grote zout water krokodillen van heel dichtbij en van alle kanten bewonderen. Alleen deze waren nogal passief, dus daar was weinig aan, liepen maar een beetje te drijven en zelfs als er eten werd neergegooid, deden ze bar weinig. (afzetters!!) Maar toch wel leuk om die beesten een keer in het echt te zien, hoe groot en breed ze zijn.

Owwww, en Darwin is in de 2e wereldoorlog nog een aantal keer gebombardeerd door de Japanners en hoewel vrijwel de gehele olie voorraad voor de schepen daar aanwezig was, was deze plaats slechts beschermd door 1 luchtafweergeschut en 3 aftanse vliegtuigjes. Of te wel: gehakt dag voor de Japanners. Een hele zooi schepen zijn verloren gegaan, halve stad plat en met mazzel hebben ze geen olietank geraakt. Toen hebben ze de enige stad van waaruit de geallieerden een aanval konden ondernemern toch maar wat beter verdedigd. Ook hebben ze geprobeerd om de olie ondergronds op te slaan, maar dar is pas na de oorlog gelukt. Heel apart is hoe de Australiers dat ervaren, want je ziet overal dat de verdediging zo heldhaftig tewerk is gegaan, maar niemand praat over de achtelijke manier waarop de stad verdedigd was.

Heb ook wat mensen gevonden die het leuk vonden om een roadtrip te maken door Litchfield en Kakadu park. Dat zijn natuurparken rond Darwin. Het waren weliswaar Duitsers, maar niet van die geschifte. Dus hebben wij voor drie dagen een auto gehuurd. Een 4 wheel drive, omdat er een hoop wegen anders niet begaanbaar waren. Dus ik heb voor het eerst in mijn leven links gereden!! Was apart, en ook dat schakelen met links ben ik niet zo erg fan van. Maar goed, na een half uurtje klungelen ging het best aardig. We zijn low budget gegaan. Een zooi blikvoer ingeslagen en gewoon slapen op parkeerplaatsen. Onze maaltijden bestonden uit koud blikvoer, enigzins verwarmd door de zon. Smullen dus. Spaghetti, vage rijst derrie en bonen drek. En 's avonds werd het geheel fijn weggespoeld met een warm biertje. Geen cullinaire hoogstandjes, maar wel lachen. Na dag drie begonnen de dooie kangaroes langs de weg er toch best eetbaar uit te zien.
Ook ik heb mijn eerste roadkills gemaakt, ik heb een bescheiden hoeveelheid kikkers en hagedissen uit elkaar laten spatten. Vooral 's avonds komen die achtelijke beesten massaal uit de bosjes om zich te verwarmen op het wegdek. Het is alleen best uitkijken, want als je een kangaroe of een paard tegen je voorruit uiteen ziet spatten, dan wil er nog wel eens een hoef of een romp naar binnen vliegen.
We hebben ook een krokodillen cruise genomen, hier ga je op een gammel bootje op zoek naar krokodillen en lok je ze naar het half vergane wrak en laat je ze uit het water springen door een brok vlees aan een touwtje te laten hangen. Deze brokken vlees bestonden uit in stukken gereten varken. Soms kon je heel goed zien welk stuk het was, bijvoorbeeld een snuit, of zat er nog een oog in enz. Heel apart. En de krokodillen kwamen errug dichtbij, mooi om een 6 meter lange zoutwater krokodil binnen 1 meter afstand te zien. Deze lieve beestjes zijn nagenoeg onzichtbaar als ze op hun prooi loeren en kunnen een uurtje of 5 onderwater blijven. Ook hebben ze de sterkste beet van alle dieren en een mega reactie. Ons Algarijns vluchtelingen vlot had ook nog van die felle oranje reddingsvesten, maar aangezien krokodillen in kleur kunnen zien weet ik niet of het nou wel zo'n goed idee is om dat aan te trekken. Het zijn echt super beesten, op de manier waarop ze het vlees aanvallen en je de botten in zijn bek hoord versplinteren. En die ogen zijn fantastisch, van die gele, met een klein zwart streepje. IJskoud en berekenend, loerend op een kans (een beetje als Marc van Tielen en Rob Gorthuis)

Kakadu en Litchfield zijn echt mooie natuurparken, mooie uitzichten en watervallen. Het enige nadeel van Kakadu was dat je nergens kon zwemmen, wat het met een graad of 35/40 nogal zweterige bedoening maakte. DIt hebben wij opgelost door illegaal een camping te bezoeken en daar lekker te douchen. Met 3 mensen in een auto slapen is nogal warm, en de ramen open doen is nou niet echt een ideale oplossing, want dan komen de muggen en ander bloedzuigend ongedierte (de mooiste exemplaren zijn door TNT tot groepsleider gemaakt) binnen. Maar gelukkig had je nog altijd een ontbijt om naar uit te kijken.......... Echt super genoten. De 2e dag zijn we in Kakadu gebleven (dat is de grootste van de 2 natuurparken) en zijn we tegen de avond naar Pine Creek gegaan om daar de nacht op een parkeerplaats door te brengen. En laat daar nou net een groep Aboridginals besloten hebben om om 3 uur 's nachts een lekker potje te rellen met elkaar (niet super serieus, maar toch). Dus maar vol gas weggereden naar de volgende plaats.
We zijn aan het eind van de 2e dag nog bijna verdwaald ook, waren een loop aan het doen en op de terugweg hebben we ergens een paaltje gemist. Wij waren zonder water, met nog maar een uur daglicht over, in het midden van Kakadu park. Uiteindelijk wel weer de weg terug gevonden, maar was wel ff zweten. Waren we een kwartier later bij de auto, was het donker geweest.
De 3e dag hebben we ons vermaakt in Litchfield. Echt veel mooier en afwisselder dan Kakadu. Mooie plaatjes geschoten en lekker wezen zwemmen in verschillende riviertjes en meren, de meeste waren voorzien van een waterval. Nog van een 8 meter hoge rots afgedoken en van een kleine waterval afgegleden. Super roadtrip.

Hierna naar Kartherine gegaan, ligt tussen Darwin en Alice Springs. Hier ben ik maar een paar dagen gebleven, omdat het een redelijk kleine stad is. Maar ze hebben er wel een onwijs mooi natuurgebied met verschillende lopen. Heb er 2 gedaan, de 1e ging over een bergachtig gebied, met wat regenwoud, een vlindermuur en monde uit in een inham van de Katherine Gorge River. Maar niet wezen zwemmen, want hoewel er geen bord stond, zag de krokodillenval die ze daar neergezet hadden er niet erg uitnodigend uit. Bij de andere kon je wel zwemmen, die kwam uit bij een meertje met een waterval (begint nu echt saai te worden al die watervallen). Uiteraard 's avonds lekker aan het bier, en nog een of ander maf drankspelletje gespeeld.

Volgende dag naar Aileron gegaan, zo ongeveer de kleinste plaats tot nu toe. er stonden welgeteld 5 huizen en een wegrestaurant/kroeg/winkel/slaapgelegenheid. Geef fuck dus. Maar ik heb wel de Aileron man kunnen fotograferen. Een ijzeren standbeeld van een meter of 10 van een aboridginal met een speer in zijn hand. Voor de rest weinig gedaan, alleen een beetje door de rode woestijn gelopen en de volgende dag naar Alice Springs gegaan. Wat wel grappig was dat ze een enorme arend als "huisdier" hadden. Je mocht niet je handen door het hek steken want dan werd hij pissig.

Nou mensen, vrijdag ga ik 3 dagen op tour met een of andere organisatie naar Ayers Rock, dus zal ik jullie 3 dagen niet kunnen lastig vallen. Ben er aleen nog niet over uit hoe ik mijn bier koel moet houden..... Misschien moest ik maar eens zo'n hoeveelheid drinken dat ik gewoon drie dagen niets nodig heb.

Ps: Nog een fijn feitje uit Darwin: er is iemand krokodillenvoer geworden toen ik in de stad was. Ik heb er absoluut NIETS mee te maken (net als met die bosbranden, aangespoelde walvissen en overstromingen). Was gegrepen door Snappie, terwijl ze aan het zwemmen was in een "krokodil vrije zone". Leuk detail is dat ze nieteens is opgegeten, maar in de struiken is gehangen door die krokodil. Dit schijnen ze wel vaker te doen, om zo andere dieren aan te trekken die ze dan weer fijn kunnen oppeuzelen.
Ps.Ps. Ik heb nog een reden gevonden om de Aboridginals te haten: dankzij hun gaan de drankwinkels pas om 2 uur open en is de hoeveelheid die je mee mag nemen dramatisch beperkt.... Persoonlijk gebruik is niet meer wat het geweest was.....

• 29 Maart 2009 - 14:32

Dennis:

Ey rubie!!! Alles loopt lekker geloof ik op texel daar!! Vette verhalen! Je zal wel een blauwe piemel hebben ondertussen.... van dat kangaroo swaffelen!

Nou ehh, spreek je met koningdinges dag wel!

groeten

• 30 Maart 2009 - 09:28

Wieteke:

Ha Ruben! Hoe gaat het daar in Alice Springs? Volgens mij kan je daar ook je lol op want het stikt er van de aboriginals!!! Veel plezier in the red centre :-)

• 30 Maart 2009 - 15:36

De Oudjes:

Hoi Ruben,

Volgens mij heb je een sterke maag, want wat daar niet allemaal naar binnen gaat !!!!!!!
    en hoe het eruit komt ik wil dit niet weten.

P.S. leuk prijsje, was even zoeken, je vliegticket naar Hobart.

• 01 April 2009 - 06:02

Hernan:

He aboridginal,

Zo te lezen overleef je het nog steeds en heb je het nog steed naar je zin. Het is maar goed dat je niet teveel met je haar hebt gedaan, want straks kom je de doaune niet meer door. He maar wat verwacht je nou van gratis maaltijden dat ze lekker zijn en het 5 gangen is??? Straks als je weer in Nl bent mag je je eigen boontjes weer doppen. Of eerst nog even lekker genieten van de maaltijden van je pa.
    In een van de james bond films loopt jb over krokodillen heb je dat ook nog uitgetest? of was het alleen een beetje mietjes gedrag vanuit een bootje kijken.
    Beetje vreemd verhaal hoor dat jij de weg niet meer terug kan vinden. Ik kan me nog iets vaags herinneren van jouw en Jacob in center parcs.
    Maar wat hoor ik nu weer is er een padden plaag in A?
    Je moet nog wel een een maga stunt verzinnen als je A verlaat, zodat ze het over 10 jaar nog over hebben!!!
    Heb je nog veel op het programma staan, want over 3 weken zit je alweer in het vliegtuig.
    Nou doe rustig aan en we bellen he :-) o nee jij hangt heel gauw weer op en vervolgens bel je niet meer terug. Beetje jammer hoor of is je geld een beetje aan het op raken.
    Als je maar weet dat ik altijd een lekker koud biertje voor je heb in de koelkast!
    Gr en tot de volgende keer maar weer

• 01 April 2009 - 11:57

Oudjes:

Hoi Ruub,
    Wat een ellende nu toch weer: vanmorgen op het journaal kwam een bericht over zware regenval, met als gevolg mega overstromingen in heel New South Wales.
    Ik hoop maar dat je er geen last van ondervindt, want het is wel het deel waar je nu naar onderweg bent.
    Hopelijk is het voor de Australianen ook een bijzonder jaar, want als dit standaard voor ze is, zou je er toch echt niet willen wonen!
    Verder toch ook nog goed nieuws: Wieteke is met haar team kampioen geworden afgelopen maandag, met de klinkende uitslag van
    7-1.
    Verder heb ik in de plaatselijke suup een paar doosjes blikvoer op de kop kunnen tikken, wat tegen de datum aanliep+ nog een paar trays bier, waarvan de dop niet goed gesloten was. Dit alles staat nu op het balkon lekker lauw te worden, dus als je terugkomt kun je nog een beetje op de
    "oude"voet verder eten.
    Het leek ons een beetje te grote schok voor je lichaam om je gelijk weer aan de groene groentes en vitaminen blood te stellen na al dat ranzige blikvoer, waaraan je de afgelopen maanden gewend bent geraakt.
    Dus dat komt helemaal weer goed.
    groetjes oudjes.

• 03 April 2009 - 06:10

Wieteke:

Ik vind toch dat ze swaffelen tot olympische sport moeten verheffen, met verschillende onderdelen: zonder handen / geblinddoekt / vind de cactus / de swaffel hindernisbaan / beschermde diersoorten / en het oud hollandsche 'clownswaffelen'. De swaffelcomissie staat natuurlijk open voor andere creatieve suggesties.

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Australie