Coromandel, Tauranga, Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Coromandel, Tauranga, Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Coromandel, Tauranga, Rotorua

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

05 November 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hey mensen van het goede leven,

Een update van mij. Het gaat goed. De pest-cholera heb ik al een tijd achter me gelaten en ik ben lekker aan het rondtouren hier.
Bij het schrijven van mijn vorige verslag had ik nogal wat haast, dus nog even een kleine toevoeging van dingen die ik jullie toch niet wil onthouden.
In Paihia hadden we een super oma. Een geweldig mens uit Australie, die op haar 72e had besloten om maar eens in haar eentje een reisje te maken. Lekker rondtouren en in hostels slapen tussen alle backpackers tussen de 18 en 30+. Geweldig gelachen met dat mens, heel actief en beetje maf. Iedereen noemde haar ook (super) granny. Pakte bvb de mountainbike van het hostel en ging maar eens een stuk door de bergen fietsen. Tja, je moet wat als je al met 1 been in het graf staat en magere Hein je met steeds meer interesse begint te volgen.......

Ook nog een klein aardigheidje: bij 1 van de tours daar kon je een kleine loop van ca 20 minuten doen, over vlonders, door een natuurpark dat onaangetast is gebleven door de mens. Je kreeg hier een heel goed beeld van hoe de natuur eruit zag toen er nog geen mensen/europeanen waren. Het is namelijk een maf eiland. Het heeft geen enkel landzoogdier, behalve 2 soorten vleermuizen. Dus geen rendieren, schapen, runderen, konijnen, varkens, zwijnen, beren, katten honden enz. Alleen rare vogels, van die vliegende en loop vogels..... je vraagt je af wat ze daar dan vroeger aten..... kiwi met vlieg ofzo......
Ze hebben ook een reuze boom, de Kauri. Deze kan 3000 jaar oud worden en tientallen meters hoog groeien. De stam wordt ook een meter of 6 breed. Uitstekend hout om je boot of huis van te timmeren. Dit laatste hebben ze dus ook massaal gedaan, en in heel Nieuw Zeeland zijn die dingen als een gek gekapt voor de scheepvaart. Deze bomen hebben 1 nadeel: ze groeien onwijs langzaam. Dus het zal nog enkele honderden jaren duren voordat ze niet meer zeldzaam zijn. Is een van de zegeningen van de Europeanen. Een andere is de possum..... een soort grote harige rat/buideldier die is geinporteerd vanuit Australie voor zijn vacht, maar die zich heeft voortgeplant als een gek en nu (net als de konijnen) een ware plaag vormt voor alle vogels die hier leven. Men wordt aangemoedigd om deze beesten te doden en dat gebeurt ook op grote schaal. Dus als ik ergens mijn klans moet grijpen om eens lekker op grote schaal genocide te kunnen plegen, dan is het hier wel. Men staat zo gek te kijken in Zaandam als je midden op een kinderboerderij konijnen en ratachtigen gaat lopen omleggen.

Maar goed, vanuit Auckland ben ik naar Coromandel gegaan. Ik heb uitgevonden dat hier heel veel gekkies wonen. Zo heb je bijvoorbeeld een halvezool die het nodig vond om perse zijn klei voor zijn potten van de bovenkant van een berg te halen. Hiervoor heeft hij een heel spoortraject van kilometers lang aangelegd om dit spul (zuiver voor persoonlijk gebruik) uit de berg te krijgen. Uiteraard kreeg hij problemen met de bank, omdat die het wat lastig uit te leggen vond om dit project te financieren. Doordat het zo'n wazig verhaal was, heeft het veel bekendheid gekregen en is het spoortraject een ware touristische atractie geworden en kun je daar nu ook ritjes in maken.
Ook heb je een locale beroemdheid die al jaren ergens in de bergen woont, met een kleine kudde varkens en een aantal bijenkasten. Hij woont vlakbij een weg, en zijn varkens lopen daar ook vaak over. Het is daar de gewoonte om daar te stoppen en eens lekker die beestjes uitgebreid te gaan aaien en een beetje te voeren, en dan weer verder te gaan. De mensen rijden daar echt af en aan...... wazig gebeuren.

Coromandel zelf is een leuke plaats, met veel van de kleine lopen, waarbij je echt een door de omliggende gebergten gaat en langs afgelegen stranden en een kauri boom. Het hostel had 1 geweldig ding: een spa bubbelbad. Heerlijk wezen bubbelen met een lekker biertje erbij.
Ook hadden ze gratis mountainbikes, dus ik ben de omgeving gana verkennen en bij de lijpo met varkens geweest. Het lag op de weg naar de hoogste berg in de omgeving, dus lekker varkentjes wezen aaien en daarna een stijle klim de berg op. Super uitzicht over de hele omgeving.... je hebt hier echt van die uitzichten die je ook in de lord of the rings film ziet, stijle groene heuvels enz. Nog naar een Pa geweest, een oude nederzetting van de Maori, maar nu niets meer dan een grasvlakte. Nu hadden ze in hun wijsheid besloten om het gras eens te gaan maaien, en het overtollige gras in de maori greppel de doen. Het was echt een boobytrap, dus ik lag op mijn snuit in een greppel van 1,5 meter. Fijne mensen die maori.

Hierna naar Whitianga gegaan, maar daar alleen regen gehad. Dus vele spelletjes kaart gespeelt en een keer wezen kanoen (ze hadden kano's in het hostel) en maar eens met z'n allen de Lord of the Rings films maar eens bekeken. Wel hadden ze een grappig verkeersbord: pas op: overstekende oudjes....... heel handig, want die krengen beschadigen je lak van je auto als er tegenaan rijdt. Misschien is het handig om zo'n bord bij de Gortpeller neer te zetten?

Omdat het weer toch hetzelfde bleef en het eigenlijk niet zo'n interessante plaats was ben ik verder gegaan naar Tauranga, vlakbij de plek waar ze de Shire hebben gebouwd om de Hobbit op te nemen. Leuke plek, en uiteraard volledig commercieel uitbebuit en veel te hoge toegansprijs. Erg leuk om te zien hoe ze dat allemaal hebben gebouwd en hoe sommige hobbit huizen kleiner waren om bvb Gandalf groter te laten lijken. Ook hebben ze veel aan detail gedaan. Omdat het huis van Frodo op schaal was, hebben ze ook op schaal een eikenboom moeten namaken, en om het echt te laten lijken hebben ze echte bladeren eraan gehangen. Helaas waren ze verkleurd voor de opnamen, dus wat doe je dan? Je huurt een blik mensen in die de vele duizenden bladeren gaat schilderen........
Ook veel "wist jij dat" verhalen gehoort. Bvb toen Gandalf zijn hoofd had gestoten, in het begin, dat het niet in het script stond, maar ze hebben dat maar zo gelaten omdat het er leuk uitzag.

Tauranga: leuke plaats, gefietst naar weer eens een berg in de buurt, met stranden. Hier ben ik verbrand, ik was namelijk mijn zonnebrand vergeten. Het was maar 16/17 graden, maar de zon is hier van een heel ander kaliber. Ook nog een halloween party bij het hostel gehouden. Lekker gek doen met bloed en een raar pakkie an. Leuk.
Tauranga heeft echt 1 groot nadeel, net als in heel Nieuw Zeeland stikt het er echt van de Duitsers. Hier was het echt 80 a 90%. Echt irritant, want dan gaat iedereen moffentaal praten met elkaar. Het is echt een plaag dit jaar in Nieuw Zeeland en ik ben er voorstander van om ze net als de Possums vogelvrij te verklaren. Gewoon wat vallen neerzetten, wat vergif in worsten doen en je bent er zo vanaf. Ik heb de eindoplossing! Alvast begonnen met de schoonmaak.

Nu aanbeland in Rotorua, een plaats met veel vulkanische activiteiten. De stad is ook gebouwd in een grote krater. De reden hiervoor is dat er heel veel van die natuurlijke warmwaterbronnen zijn. Heel lekker om eens in te liggen. Je moet alleen wel weten welke goed zijn, want sommigen hebben nogal een lage zuurgraad en zijn nogal kokend heet. Dus dan heb je de kans dat je ofwel smelt of gekookt wordt. Gewoon eerst een Duitser erin gooien en kijken wat er gebeurt.......
Ik zal het een beetje kort houden: Redwood bossen bezocht, een stadspark vol met vulkanische dingen (van rare kleur water tot onwijs gore modderbaden die bubbelen) allemaal heel mooi. Ook nog een voetenbad genomen in 40 graden water. Heel lekker.
Volgende dag met 2 mensen van het hostel naar een vulkanisch park geweest. Een waar maanlandschap vol met sputterende vijvers en meertjes en modderbaden. Allemaal mooi en met rare kleuren enz. Zo hadden ze een geel en een totaal chemisch groen meer. Gaaf om te zien. Er wil bijna geen plant of boom groeien daar, vanwege temperaturen en zuur, dus dat met al die kleuren en kraters geeft een heel wazig landschap.
Het water vreet zich namelijk van onder een weg naar boven, dus het is erg moeilijk te voorspellen waar het allemaal gebeurt. Het kan net zo goed onder iemands huis zijn en dat hij wakker wordt met een totaal verzakt huis. Kraters kunnen echt tientallen meters groot zijn en ze veranderen het gesteente in een zachte massa. Heel leuk om eens fijn met je vinger een steen in te duwen.

Oww, ik heb ook nog mijn vinger een beetje verbrand. Het hete water is namelijk overal. Zo zie je soms scheuren in het asfalt of in beton, waar dan een straaltje water uitkomt. Dat spul is best wel heet, zo'n 100 graden. Was ik ff vergeten en toch ff voelen. Ben soms een beetje simpel.

Morgen ga ik weer op pad en tot de volgende keer

• 05 November 2014 - 08:20

Ria Heijnen :

Hoi Ruben heel leuk om je verslagen te lezen. Ben tot de conclusie gekomen dat je nog steeds een beetje prettig gestoord bent. Heerlijk. Ik wil je alvast feliciteren met je verjaardag morgen. Geniet ervan.

• 06 November 2014 - 11:30

Wieteke:

Super verhaal weer! Geniet er echt van ☺ Fijne verjaardag en veel plezier daar!

• 06 November 2014 - 12:40

Indra En "the Gang":

Haaai Ruben,

Van Harte Gefeliciteerd!!!!!! namens al je ex-collega's van de frontoffice!!!! Drink er nog maar één namens ons, en niet één per persoon!!!

lieve groetjes...

• 06 November 2014 - 14:50

Reinier:

Vanaf de andere, kille kant van de wereld een felicitatiegroet van Reinier en Aimée: van harte jongeman! Terwijl hier de temperatuur daalt en we ons zorgen maken over het aantal soorten h.a.h. zit jij mooi lekker daar beneden, dat doe je goed. Over h.a.h. gesproken, Herr Worff, beter bekend als Mr. Integer, was laatst op de postfabriek. Dat was natuurlijk ouwe jongens krentebrood over onbetaalde uren, transparantie, het is nu eenmaal zo etc. Hij vroeg natuurlijk naar jou. Na de gesproken woorden van zijn mogelijke sabbatical, reizen en in het kader van 'die Duitsers vallen nog best mee', heb ik al jouw gegevens maar doorgegeven. Daarnaast werd mij gevraagd of ik jou een KNJ beschikbaarheidsformulier wilde doen toekomen. Wij hebben geen scanner, maar je kunt 'em spoedig verwachten. In afwachting van het volgende reisverslag en een paar korrels zout gemorst hebbende groeten wij u!

• 06 November 2014 - 22:13

Oudjes:

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag! Waarschijnlijk heb je de 6e in gepaste staat doorgebracht. Ook goed om te horen dat je nu weer vrij bent van ziek en zeer.
    Let wel in het vervolg iets beter op stroompjes kokend water die uit de weg opborrelen.
    Heel veel plezier met je rondwandeling, ben erg benieuwd hoe dat is gegaan.
    Toi toi hou je taai en we hopen spoedig weer van je te horen! oudjes

• 07 November 2014 - 01:57

Hernan:

Hey kneusje,

Ik wist niet dat je te volgen was op "waar ben jij nu"
    Maar geod ik weet het nu :-)
    Ik lees dat je een slechte start had veel vertragingen en strenge contole om het land binnen te kunnen komen.
    Het laatste is terecht want ze moesten eens weten ....wie ze nu hebben binnen gehaald.
    ("het paard van troje")
    even een gratis tip als je op reis gaat haal voortaan even een paar prikken bij de ggd zo voorkom je alle ziektes pest aids en ebela enz

Hier in NL is de herfst nu echt begonnen :-(
    Maar ja over ongeveer 75 dagen zit ik ook lekker in NZ.

En tja kokend water kan nog wel eens heet zijn.
    Ik hoop dat je nog iets leuks heb t gedaan op je verjaardag.

Nou ouwe ik ben ook benieuwd naar je avonturen en foto's.

groeten Hernan

• 07 November 2014 - 12:32

Diana:

"Je moet alleen wel weten welke goed zijn, want sommigen hebben nogal een lage zuurgraad en zijn nogal kokend heet. Dus dan heb je de kans dat je ofwel smelt of gekookt wordt. Gewoon eerst een Duitser erin gooien en kijken wat er gebeurt......."

Heerlijk creatieve win win situatie ;-)

• 07 November 2014 - 15:36

Trudy:

Hoi Ruben, wel een dag te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Wat leuk om je verslag te lezen en om te volgen wat je allemaal meemaakt. Maak er een mooie tijd van.

groetjes van Trudy (FNV Bouw)

• 17 November 2014 - 15:44

Wieteke Ackema :

Hoi Ruben, hoe gaat het? Heb je de aardbeving overleefd? Of veroorzaakt? Je moet ook geen Duitsers in een geizer gooien dan ontploft de boel. Laat ff weten hoe het gaat,

Groetjes!

• 17 November 2014 - 21:18

Ruben :

Lief dagboek, vandaag duitser in geiser gesmeten om de temperatuur te testen. Noot aan mezelf: niet meer doen, veroorzaakt grote aardbevingen.....

• 20 November 2014 - 15:53

Diana:

Zijn er geen giraffen? ;-)
Ruben

Actief sinds 26 Dec. 2008