Bay of Islands en weer terug in Auckland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Bay of Islands en weer terug in Auckland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Bay of Islands en weer terug in Auckland

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

23 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Iedereen gegroet,

Het gaat goed in Nieuw Zeeland, je voelt dat de lente eraan zit te komen en als de zon er goed doorprikt is het erg goed toeven met een biertje. Meestal is het nog truien weer met soms wat regen, maar het gaat helemaal goed komen.
Ook heb ik mijn bagage weer. Deze hebben ze braaf afgeleverd bij het hostel waar ik was. Alleen duurde het bijna 3 dagen en heb ik al die tijd in 1 t-shirt rondgelopen. Het was dus hoog tijd om dat geurende stuk textiel eens van mijn rug af te weken. Had er overigens zelf weinig last van, maar was voornamelijk onsmakelijk voor de mensen in het hostel. Wat de onsmakelijkheid nog even erger maakte, was dat de pest-cholera heeft doorgezet. Dus ik lag daar stinkend en kuchend te rotten in een bed...... hmmmmm. Gelukkig ging het na een paar dagen weer een stukkie beter en kon ik wat dingen doen. Ik heb de stad gezien, overigens totaal geen boeiende stad en ben nog naar een museum over Nieuw Zeeland geweest. Veel over de geschiedenis en nog een stuk over de Maori's. Velen zullen nu verwachten dat ik ze net als de Aboridginals totaal ga affikken en ze zuipende, primitieve, oer lelijke nudisten ga noemen die hun wansmaak tot uiting brengen in hun zelfbenoemde kunst, die mijn achtelijke neefje van 3 niet eens durft in te leveren op zijn speciale schooltje omdat hij bang is voor straf. Maar niets van dat alles. Ze hebben geen rare mutaties, een goed ontwikkelde cultuur, doen mee met de samenleving met behoud van eigen cultuur en hebben gewoon echt mooie dingen gebouwd en geschilderd in het verleden.
Toen de europeanen waren geland waren ze ook zo slim om zo snel mogelijk zichzelf van geweren te voorzien, zodat ze nog erg vaak slag hebben kunnen leveren. Ook hebben ze nogal wat gezuiverd onder stammen die niet snel genoeg aan geweren konden komen (de musket oorlogen was een van de bloedigste). Dit maakte het veroveren van het land een stuk makkelijker voor de Engelsen. Uiteindelijk is er een vrede van Waitangi getekend, waarbij het bestuur van het land naar Engeland ging, maar de Maori wel zelfbestuur zouden hebben in hun steden.
Helaas waren er 2 versies van dit verdrag........ in de versie die werd aangehouden door de Engelsen, was het punt van zelfbestuur eruit gehaald. Kwestie van de brandhaarden met gepast geweld doven en weer verder gaan met de orde van de dag......

Ondanks de pest-cholera heb ik toch maar een busreis geboekt naar de Bay of Islands. Dat is een tropisch gedeelte in het Noorden, wat beroemd is om de stranden en de vele eilandjes, mooie stijle kusten en bossen. Ik heb daar wat kleine wandelingen gedaan (langs de kust en door een regenwoud) en ben 2x met een tour meegegaan. 1x was het een boottocht lagns de vele eilanden en de ander was naar cape Reinga (noordelijkste stukje van Nieuw Zeeland). Allemaal heel mooi en met vulkanen enz. Ook nog wezen zandboarden (zat in de tour). Je klimt dan op een enorm hoge duin met een body board en dan de berg af. Het gaat hard! Was echt onwijs lachen, want als het fout gaat dan zit je muil, ogen, oren en de rest van de lichaamsopeningen helemaal onder het zand. Lachen om mensen te zien crashen in een stofwolk. Is mij ook overkomen, en zand smaakt goor.
Leuk detail is dat het wrak van de Rainbow Warrior door ligt. Je weet wel, dat Nederlandse schip wat gezonken is in NZ door een aanslag van de geheime dienst van Frankrijk, waarbij 1 dode viel. Later werd bekend dat de Franse president Mitterand daar persoonlijk zijn goedkeuring voor had gegeven.

Owww, en voor het eerst een stuk wezen mountainbiken. Nou moet je weten dat die gasten links rijden. Erg wennen..... een paar keer echt snel de stoep op moeten zoeken, voor al die spookrijders daar..... Uiteraard nooit aan jezelf twijfelen.

Daarna tijd om terug te gaan naar Auckland, ik had de hoop dat ik de dingen die ik niet heb kunnen doen alsnog te doen, maar door de pest-cholera ben ik best snel moe. Omdat het al 2 weken aan de gang is en er geen verbetering inzit heb ik toch maar een huisarts opgezocht. Ben allang blij dat ik niet in een ebola kliniek ben beland, maar de vragen van die gek gingen wel naar die richting...... Alles besproken met die psychopaat en die heeft een brouwseltje voorgeschreven dat zou moeten helpen. Ben benieuwd.

Het gaat jullie allemaal goed, morgen ga ik naar Coromandel, waar ik een paar lopen hoop te doen.

Ps: een leuk weetje: de Maori dorpen hadden ter verdediging een heel inginieus netwerk van loopgraven en gangen. Deze tactiek is overgenomen door de Engelsen en is later in de eerste wereldoorlog veelvuldig gebruikt.
Ps.Ps. Je zou verwachten dat die Nieuw Zeelanders van die milieu fanaten zijn, maar overal krijg je van die wegwerp plastic zakjes bij. Je wordt er gek van. En van een roetfilter hebben ze denk ik ook nog nooit gehoord.

  • 24 Oktober 2014 - 22:46

    De Oudjes:

    Hoi kiwiganger,

    Vervelend zeg die hardnekkige griep van jou, hopelijk helpt dat brouwseltje van de huisarts en kan je daarna lekker doen wat je wit zonder later voor pampus te liggen in een hostel.
    Heb je al wat foto's gemaakt, we zijn daar erg nieuwsgierig naar.
    Hier in Nederland begint dit weekend de wintertijd, dus we mogen een uurtje langer slapen.
    Vreemd terwijl jij in de lente zit. Zijn jaloers.
    We kijken uit naar je volgende belevenissen.

    Groetjes de oudjes.

  • 25 Oktober 2014 - 15:06

    Joris:

    hoop dat de kwaaltjes overgaan, zal daar wel een eculypta met heksendrank zijn.
    en anders eindig je gewoon daar in een biko achtig plein of park.

    kortom Nieuw Zeelands bier blikken en tap en zo.

  • 26 Oktober 2014 - 15:11

    Wieteke :

    Hoi Ruben,
    Wat een gedoe die pest-cholera! Gelukkig houdt het je niet tegen om evengoed van alles te ondernemen. Heb je ook een kauri tree omhelst? Echt grote jongens he! Gelukkig heeft die arts je niet in een gesloten inrichting gestopt.
    Beterschap en succes!

  • 03 November 2014 - 23:51

    Dennis:

    Hey ouwe pest cholera ebola toerist!!

    Lachuh je verhalen zo te lezen....

    Geniet ervan!!

  • 07 November 2014 - 12:19

    Diana:

    Haha....ik lees nu pas al je verhalen! En dat op je verjaardag! Weet niet of je mijn appje hebt ontvangen, anders bij deze: Gefeliciteerd!!!

    Pas goed op jezelf en have fun! Leuk om je zo te kunnen volgen :-)

    XXX

  • 07 November 2014 - 12:29

    Diana:

    PS OEPS, ben een dag te laat zie ik......alsnog van harte!
Ruben

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 8323

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 29 September 2017

India/Nepal

09 Oktober 2014 - 06 Januari 2015

Nieuw Zeeland

06 Januari 2009 - 22 April 2009

Australie

Landen bezocht: