Weer theus - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Weer theus - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Weer theus

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

21 Januari 2015 | Nederland, Zaandam

Hey lieve mensen,

Ben al weer even terug in het koude, natte Nederland. Weer theus, met de voetjes in de Zaansche klei. De weergoden hebben me ontvangen hebben met een week van constante druil regen (niet leuk), maar ik ben door mijn ouders en zus opgevangen in de aankomsthal van Schiphol (wel leuk). In tegenstelling tot de heenreis had ik op de terugreis geen gestoorde dingen. Wel was China zoals altijd weer consequent in het niet consequent zijn: ik had dit keer geen dagvisum o.i.d. nodig om daar op het vliegveld te mogen verblijven. Dit terwijl ik er zelfs langer verbleef als de eerste keer (een fijne 8 uur).
Ik moet echt zeggen dat ik het leventje daar wel mis. Gewoon opstaan en kijken wat voor leuke dingen je die dag allemaal zou gaan beleven en zien. En als het tegenviel: dan had je altijd nog de volgende dag of de volgende plek (of grote hoeveelheid bier) om naar uit te kijken.

Maar eerst de laatste dagen daar. Ik heb in Kaikoura een leuke tijd gehad, het is de plek waar je walvissen en zeeleeuwen kan spotten. Dat laatste heb ik ook gedaan. Er was een aanbieding waarbij het even duur was om walvissen vanuit een boot te zien als vanuit de lucht. Dus ben ik in een gammel 6 persoons vliegtuigje gestapt om ze te bekijken. Het was gaaf en je kreeg vanuit de lucht en een veel beter beeld van hoe groot die beesten waren. Boten moesten op een gepaste afstand blijven, maar wij scheerden over de walvissen heen (schijnen ze niet te merken) en ik heb een hoop mooie foto’s genomen. Super ervaring.

Zeeleeuwen heb ik helaas alleen vanuit de bus gezien. Ze hadden een dagje vrij genomen toen ik naar de zeeleeuwen kolonie was gegaan. Ook nog nieuwjaar gevierd….. alleen waren wij de enigen die dit erg uitbundig deden. Om 12 uur waren er welgeteld 3 vuurpijlen en er was totaal niemand op straat. Was echt een wazige ervaring, je verwacht minimaal dat mensen de buren even gedag zeggen ofzo. Wij lieten ons daar niet door afremmen en besloten de feestvreugde nieuw leven in te blazen door een hoop herrie te maken en dit te ondersteunen met het roepen van diverse aanmoedigende leuzen. Tot mijn verbazing waren we niet opgepakt en hebben we de kroegen bereikt, waar nog wel mensen wakker waren.

In Kaikoura nog leuke mensen tegen gekomen, maar het was al snel weer tijd om verder te gaan. Ik had de keuze om enige dagen in Christchurch te zijn of nog 1 extra stop te maken. De keuze is snel gemaakt. Christchurch is een ruïne en een bouwplaats tegelijk. Alles wat geen ruïne is staat in de steigers of is tot de grond toe afgebroken. Niet echt een mooie of leuke plek om daar eens lekker een paar dagen rond te hangen.
Ik ben er wel achter gekomen dat de Nieuw Zeelanders houten huizen met een reden hebben…… deze bewegen mee als de grond schud en zijn zodoende behoorlijk aardbeving bestendig. Je zag dat de houten huizen in Christchurch het allemaal behoorlijk goed hadden overleefd.

Mijn laatste stop was Lake Tekapo. Bekende plek, meertje, bergje en allemaal erg mooi. Het begon wel tot me door te dringen dat de tijd erop zat en dat was toch wel weer jammer. Nog 1,5 dag in de puinzooi van Christchurch doorgebracht, en toen ging mijn vliegtuig naar NL. En ineens waren de 3 maanden voorbij.

Mensen ik heb genoten. Super veel dingen gezien en meegemaakt. Nieuw Zeeland is mooi, ruig, ongerept en verrassend afwisselend. Bossen, steile heuvels, regenwouden, vulkanen, stranden het is er allemaal. En het mooiste is dat er geen rare beestjes zijn die je willen opeten en/of vergiftigen. Het is dus behoorlijk veilig om je daar door de natuur te stappen.
Wel is het natuurbeheer van deze mensen een beetje doorgeslagen. Ze hebben bijvoorbeeld een kleine grondvogel die bij gevaar instinctief als een idioot rondjes gaat rennen en gaat krijsen. Weg met die beschermde status, als sommige dingen verdwijnen is het gewoon natuurlijke selectie….. Darwin doe je werk!

Ze hebben ook geen noemenswaardige geschiedenis. Ze doen wel een poging om belangrijk te doen over bepaalde gebouwen, maar dat is vooral lachwekkend. Ik ben in een huis opgegroeid dat ouder is dan de meeste gebouwen waar ze belangrijk over doen.
Ze hebben wel een gebrek aan daden. Ze zijn principieel voor alles wat milieu is, maar toch zie je bijna geen zonnepanelen of windmolens. Nog lachwekkender was de reactie op het zinken van de Rainbow Warrior in hun eigen haven. Of dat ze vroeger eigenlijk wel voor een blanke staat waren, maar dat eigenlijk helemaal niet tot uiting kwam in hun daden.
Toch zijn het over het algemeen genomen aardige mensen. Zeer relaxed, open en vriendelijk. Je ziet wat het voor handen hebben van ruimte voor de geest doet. Je hebt zulke uitgestrekte gebieden waar vrijwel niemand woont. Je ziet zelden opgefokte, gestreste gekkies die wanhopig hun best doen om onmogelijke eisen van een werkgever te halen…… en dit als normaal beschouwen.

Ook de Maori’s heb ik over het algemeen als aardige mensen beschouwd. Doen met behoud van eigen cultuur mee in de samenleving. Hoewel ze een andere geschiedenis hebben, is men er wel (volgens mij) van overtuigd dat er samen moet worden verder geleefd. Dit in tegenstelling tot het algemene beeld dat ik in Australië kreeg van Aboriginals (echt geen fan van ze)

Ik zou echt zo weer terug gaan….. en ik raad het ook iedereen aan die graag door afwisselende ruige natuur wil lopen. Wat een land!
Dan krijg je uiteraard de vraag: hoe verhoudt Australië zich met Nieuw Zeeland? Verschil van dag en nacht. Terwijl Australië vooral groots, wijds en afwisselend droog/ruig. Nieuw Zeeland is vooral groen, bergachtig en ruig.
De mensen verschillen als dag en nacht. Ik spreek uiteraard in zijn algemeenheid en vanuit mijn eigen ervaring. Maar de “no worries” mentaliteit van de Aussies heb ik erg kunnen waarderen. De kiwi’s heb ik vooral ervaren als plain. Aardig maar niet uitbundig/grappig/relaxed.
De beestjes verschillen ook. Kiwi land is van oorsprong een vogelland zonder zoogdieren (m.u.v. 2 soorten vleermuizen) en zit/zat vol met luie vogels die het vliegen hebben opgegeven omdat er op de grond geen vijanden waren. Geen gestoorde slagen/spinnen/krokodillen/roofdieren met klauwen/haaien/kwallen enz.
Australië zit vol met die beesten……. wat het ronddwalen in de bush nogal gevaarlijk maakt.
Toch als je me vraagt welke reis je in totaal leuker/interessanter vond om te maken, zou ik op dit moment zeggen Australië….. maar Nieuw Zeeland is een goede 2e.

Bedankt voor het lezen van deze zinloze blog en voor al jullie reacties. Ik heb ze gewaardeerd.

Ps. ik denk dat ik machtige vijanden heb gemaakt door teamcoaches van een zeker postbedrijf te regelmatig te vergelijken met ziekte overdragende, bloedzuigende parasieten zonder geweten……
Ik heb namelijk een tijd terug 7 kaartjes op de bus gedaan vanuit Nieuw Zeeland, maar tot nu toe is nog geen enkele kaart aangekomen. Duivelse krachten zijn in werking gezet om te behoeden dat mijn kaarten (verdeeld over verschillende delen van het land) niet zijn aangekomen. THE POWER OF CHRIST COMPELS YOU, GO BACK TO THE SHADOWS EN FLAMES WHERE YOU BELONG!!!

  • 21 Januari 2015 - 16:53

    Ria Heijnen :

    Hoi Ruben , was een genot je verslagen te lezen.
    Welkom thuis

  • 22 Januari 2015 - 01:41

    The Old Ones.:

    He Ruben, super gaaf allemaal, maar ik denk toch dat ik een Kiwi ben! Gaat niet over het fruit maar die vogels zien er ook niet uit maar wat is het allemaal prachtig om te zie!!!

    Welcom home sun!!!

    love the old-ones
Ruben

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 8309

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 29 September 2017

India/Nepal

09 Oktober 2014 - 06 Januari 2015

Nieuw Zeeland

06 Januari 2009 - 22 April 2009

Australie

Landen bezocht: