Queenstown, Milford, Mt Cook, Takaka - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Queenstown, Milford, Mt Cook, Takaka - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Queenstown, Milford, Mt Cook, Takaka

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

29 December 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hey lieve mensen,

Hoe is het met iedereen? Het is hier lekker zomers weer (hoe is het in Nederland?) en ik vermaak me prima. Wel is het zo dat het eind al een klein beetje in zicht komt en dat is toch wel een beetje jammer.

Helaas moet ik beginnen met wat slecht nieuws: mijn waszak is gestolen...... met daarin een t-shirt een een vuile onderbroek. Er loopt dus in Nieuw Zeeland een of andere gek met mijn vuile onderbroek rond...... Ik begrijp dat het iets onweerstaanbaars is, maar om het nou te jatten om het later te besnuffellen, gaat natuurlijk wat ver.

Maar eerst Queenstown. Queenstown is een mooie stad, aan het meer tussen van die hoge bergen. Echt heel mooi. Ik ben daar met een Gondola naar boven gegaan en een super stijle berg beklommen. Echt een mooi uitzicht over de zuiderlijke alpen van Nieuw Zeeland en uiteraard Queenstown. Onderweg nog wilde geiten gezien, en heel bijzonder..... op de weg was ook een vers geschoten geitenkop neergelegd, waar de tong nog uit stak. Lekker goor.
Queenstown ligt vlakbij een mooi natuurgebied, de Milfor Sound. Uiteraard ook een paar dagen geweest. Dat is een Fjord gebied, in het midden van hele stijle bergen. De busreis er naar toe was het al waard om daar te kijken. In de bus een paar mensen ontmoet, en 's avonds zijn we wat gaan chillen bij de naastgelegen rivier op een grote rots. Dat hostel is omgeven met allemaal hoge bergen en dan de zon langzaam zien zakken met een biertje is dan heel leuk. Omdat het daar heel donker is, zie je veel meer van de sterrenhemel. Echt spectaculair hoeveel sterren en dingetjes je kan zien als er geen lichten om je heen zijn. We hebben ook nog Glowworms gezien, van die vuurvliegen die zich in de bossen nestelen en een heel helder klein licht produceren. Er was daar een hele bergwand vol. Milford had 1 nadeel: er waren nogal wat zandvliegen.... en de anti spray helpt slechts voor een gedeelte.....
Owww voor ik het vergeet: ik moet nog een flauwe grap maken...... in de bus waren ook 2 oudere dames van minimaal 60..... onderweg naar Milford om daar een loop te doen..... die mensen hebben het waarschijnlijk verkeerd gelezen en denken onderweg te zijn naar Milf-oord...... een vergissing is snel gemaakt.
Je kan daar ook een cruise doen, om de Flord helemaal te bekijken inclusief dolfijnen en zeehonden. Was echt heel mooi. Ik ben lekker vroeg gegaan en er waren lekker weinig mensen zodat je gewoon goed kon rondlopen en niemand voor je camera lens in de weg staat. Je vermijdt ook de dagjes mensen...... die zijn op dit soort tours super irritant. Van die mensen die alles luidruchtig "AMAZING" vinden, vermaakt willen worden, hersenloos op het schip rondlopen met een bijzondere gave om altijd op een irritant punt te blijven staan zodat ze alles en iedereen in de weg lopen. Hun hoogtepunt bestaat uit het in koor terugroepen van Kia Ora (is hallo in Maori taal) als de kapitein zich over de intercom heeft voorgesteld. Ik moet altijd de neiging onderdrukken om ze stiekem tijdens de reis overboord te kiepen. Gelukkig niets van dit alles, en een heerlijke cruise gemaakt.
Ook nog naar Te Anau geweest. Daar een stuk van de Kepplerwalk gedaan. Dit is een Great Walk. Deze zijn echt overschat, ze zijn aardig om te doen, maar niet super. Er zijn lopen die veel leuker en minder druk zijn in de omgeving. Dus mensen: vergeet de Great Walks.

Na Milford/Milf-oord heb ik afgesproken met 2 mensen om een 2 daagse klim te doen op Mount Cook. Eentje was..... hoe zeg ik dat netjes???? Laat ik het zo zeggen: als ik mijn lenzen uit zou doen, op 10 kilometer afstand van hem ging staan, dan zou ik nog steeds zeggen: "nou, die is best wel gay...." Dus toen het plan kwam om een 2 daagse tocht te maken en te overnachten in een ingesneeuwde, eenzame hut, ben ik daar niets vermoedend in mee gegaan..... Geen zorgen: ik heb er geen Brokeback Mountain van gemaakt en er was een dame mee om alles in goede banen te leiden. Bovendien waren er nog andere wandelaars die avond (o.a. een paar mensen die in een circus werkten en een paar kunstjes deden).
Echt een super omgeving. Eerst naar boven op wat ze de "stairway to heaven" noemen. Een super lange, kronkelende en stijle trap langs afgronden enz. Heel mooi. Er was aangeraden om toch stokken mee te nemen, omdat je op sommige plekken tot over je knieen wegzakt in de sneeuw. En ze kwamen van echt van pas als je ver in de sneeuw gezakt was. Ik was nogal sceptisch, omdat ik en de Nordicwalkers op een gespannen voet staan. Ik kan ze echt niet uitstaan als ze in Nederland lekker actief met 2 stokken door een natuurgebied trekken..... van die actieve ouderen. Bah..... gewoon weg met die stokken........ het slaat nergens op om ze in NL te gebruiken!
Lekker dwars 1 stok mee genomen (dan lijkt het niet op Nordicwalk) en we zijn op weg gegaan. Veel mooie foto's genomen en een super tijd gehad in en om de hut.
De terugweg was lachen: je kon op een aantal plekken gewoon op je rugzak naar beneden glijden. Ging echt hard. Je moest wel op een paar plekken rotsen ontwijken en een afgrond, maar alles is goed gekomen en was onwijs leuk om te doen.
Dit is echt een van de mooiste lopen die ik gedaan heb en ik kan het iedereen aanraden om te doen.

Vanwege het weer heb ik mijn plannen om moeten gooien. Ik had een auto gehuurd voor 8 dagen en was van plan om een aantal lopen die met de bus slecht te breiken waren te doen (Arthurs pas en eentje vlakbij Methven). Het is gewoon niet leuk om in de mist en regen te lopen en niets te zien. Ik had in Milford iemand ontmoet die onderweg was naar Takaka en daar scheen de zon. Daar mee afgesproken om samen te reizen en een paar dagen in de Sprit of Nature te verblijven. Is echt een hele chille plek.
Ook iemand ontmoet met narcolepsie. Hij kan gewoon op elk moment in slaap vallen. Echt lachen: ben je aan het auto rijden en tegen hem aan het leuteren, valt hij in slaap voor ongeveer een kwartier. Schijnt ook al een keer op een brommer te zijn gebeurd..... werd hij wakker in de greppel.....
Leuke tijd gehad. we hebben een kampvuur op het strand gemaakt leuk met ondergaande zon en sterrennacht.
Er zijn toch wel wat gekkies die daar. Aan de rand van het terrein woont bijvoorbeeld iemand die al 13 jaar in een vervallen bus woont, en niemand weet eigenlijk wat hij uitspookt. Ook komt daar soms iemand die weken lang in de bossen rondstreunt en soms een dag komt aanlopen daar. Behoorlijk vaag allemaal.
Omdat ik de auto terug moest brengen op de dag voor kerst, hebben we besloten om kerst stiekem een dag eerder te vieren. Gezellig eten en een houten kerstboom en een aantal kerstliedjes gezongen. Leuk allemaal. Volgende dag was een reisdag, iemand met de auto afgezet in Nelson en iemand meegenomen naar Greymouth. Die gast met narcolepsie. Echt gelachen.
Kerst vieren ze trouwens raar. kerstavond is iets groots, en 1e en 2e kerstdag is niet zo belangrijk. We hebben in het hostel een kerstbrunch gehouden, maar verder werd er niet zo veel gedaan. Ik had helemaal met mijn goede gedrag een hele schaal met zuurkool met echte NL rookworst gemaakt (misschien lag het daar wel aan) en heb dus 3 dagen zuurkool gegeten ('s morgens en 's avonds).....

Na kerst heb ik de beroemde Tranz Alpine trein genomen. Deze gaat door de zuiderlijke alpen van Greymouth naar Christchurch. Je zou heel spectaculaire kiekjes te zien krijgen, maar ik moet zeggen dat het allemaal wel mooi was, maar ik heb beter gezien (ik ben misschien wat verwend door al die uitzichten). Ik zou het niet nog een keer doen, maar wel leuk om gedaan te hebben.
Maar goed, ik hoop dat jullie mooie kerstdagen hebben gehad en ik zie jullie allemaal binnenkort wel weer in het koude Nederland.

Ps. ik heb voor Sinterklaas wat lekkers in mijn schoen gehad. Waren wat slap aan het ouwehoeren over Sinterklaas en samen met een Belg (die schijnen het ook te vieren) wat Sinterklaas liedjes aan het zingen, toen besloten een paar mensen van die groep om wat in onze schoenen te doen. Dus ik had een zak met winegums in mijn schoen.

  • 31 December 2014 - 10:54

    De Oudjes:

    Wat een belevenissen weer, leuk om te lezen, en eindelijk wat foto's.
    Maar wat moet iemand nou met jou vuile was, beetje vreemd toch!
    Ja de tijd gaat hard als je je vermaakt. Hier in Nederland is het oudejaarsdag, de dag om vuurwerk te kopen en oliebollen te bakken. Als het goed is is het nu in nieuw zeeland oudejaarsavond en zijn we nog op tijd om je een geweldig spetterend 2015 toe te wensen. Heel veel plezier nog de laatste paar dagen. groetjes van de oudjes

  • 03 Januari 2015 - 16:58

    Hernan:

    Hey

    Als eerst de beste wensen voor 2015.
    Als tweede ik zou een mollen klem in je schoen hebben gedaan ipv snoep.
    wat een stelletje amateurs daar zeg, maar dit terzijde.
    WIDM is van start gegaan en er is alweer lekker gemold.

    Dan je was zak ik denk dat die 2 ouwe milfs met je was zak er vandoor zijn gegaan.

    Met kerst heb ik heerlijk gegeten> (geen zuurkool )

    En om in slaap te vallen hoef jij alleen maar slap te ouwe hoeren dan valt iedereen in slaap.
    Die jongen zei alleen maar dat hij last had van narcolepsie :-)

    Ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt in NZ.
    Ik ben al aan het aftellen nog TIEN dagen.

    Groeten Hernan

  • 03 Januari 2015 - 16:58

    Hernan:

    Hey

    Als eerst de beste wensen voor 2015.
    Als tweede ik zou een mollen klem in je schoen hebben gedaan ipv snoep.
    wat een stelletje amateurs daar zeg, maar dit terzijde.
    WIDM is van start gegaan en er is alweer lekker gemold.

    Dan je was zak ik denk dat die 2 ouwe milfs met je was zak er vandoor zijn gegaan.

    Met kerst heb ik heerlijk gegeten> (geen zuurkool )

    En om in slaap te vallen hoef jij alleen maar slap te ouwe hoeren dan valt iedereen in slaap.
    Die jongen zei alleen maar dat hij last had van narcolepsie :-)

    Ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt in NZ.
    Ik ben al aan het aftellen nog TIEN dagen.

    Groeten Hernan

  • 03 Januari 2015 - 17:05

    Hernan:

    Hey

    Als eerst de beste wensen voor 2015.
    Als tweede ik zou een mollen klem in je schoen hebben gedaan ipv snoep.
    wat een stelletje amateurs daar zeg, maar dit terzijde.
    WIDM is van start gegaan en er is alweer lekker gemold.

    Dan je was zak ik denk dat die 2 ouwe milfs met je was zak er vandoor zijn gegaan.

    Met kerst heb ik heerlijk gegeten> (geen zuurkool )

    En om in slaap te vallen hoef jij alleen maar slap te ouwe hoeren dan valt iedereen in slaap.
    Die jongen zei alleen maar dat hij last had van narcolepsie :-)

    Ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt in NZ.
    Ik ben al aan het aftellen nog TIEN dagen.

    Groeten Hernan
Ruben

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 8313

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 29 September 2017

India/Nepal

09 Oktober 2014 - 06 Januari 2015

Nieuw Zeeland

06 Januari 2009 - 22 April 2009

Australie

Landen bezocht: