Takaka/Roadtrip/Punakaiki/Fox Glacier - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu Takaka/Roadtrip/Punakaiki/Fox Glacier - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ruben Ackema - WaarBenJij.nu

Takaka/Roadtrip/Punakaiki/Fox Glacier

Door: Ruben Ackema

Blijf op de hoogte en volg Ruben

12 December 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hey iedereen,

Weer een verslag vanuit het nieuwe zeeland. Ik ben nu in Queenstown aangeland. Dit was iets sneller als gepland, omdat er op de plaatsen waar ik was, geen pinautomaten waren en om een of andere maffe reden(korsakoff) weet ik de pincode van mijn dedebetcard niet meer. Dus ben ik na Fox Glacier direct naar Queenstown gegaan en heb de stad Haast overgeslagen.

Maar eerst Takaka. Takaka is een stad die nogal wat alternatief volk aantrekt. Het wordt bevolkt door langharig tuig met vage busjes met een doordringende weed geur. Veel mensen met gitaren en wat grappig is, is dat je op straat gewoon met random mensen in gesprek raakt. Takaka zelf staat ook vol met vage winkeltjes vol met wierook dingen, vage snuisterijen en nog wazigere snuisterijen. Kortom: vaag, maar wel erg gezellig. Ik heb me een paar dagen vermaakt in een hostel, de omgeving bekeken en hierna het noordelijke gedeelte van de Abel Tasman "great walk" gelopen. Twee dagen lopen over van die paradijselijke stranden en door subtropische bossen. Hoewel het erg winderig was, heb ik super genoten. Van de zogenaamde "great walks" heb je er 9 in Nieuw Zeeland, allemaal erg mooi, maar super toeristisch. Je vind vergelijkbare lopen in de buurt, maar je kan er minder belangrijk over doen. Maar goed, ze zijn wel mooi.

Terug naar Takaka, ik ben naar een plek gegaan die probeert om een zo'n klein mogelijke voet afdruk op aarde achter te laten, met de toepasselijke naam: Spirit of Nature. Ik ging daar een paar dagen WOOF-en, je werkt dan een paar uur en je krijgt onderdak en eten.
Het was een groot stuk land, in de middle of nowhere, met een iet wat vervallen hut, die iedereen welkom heet die aan de deur komt. Helaas ging er geen bus naar toe, dus ben ik gaan liften (nationale sport daar). Toeval wil dat ik werd opgepikt door 2 mensen die daar verbleven, dus ik werd voor de deur afgeleverd.
Het is echt een grappige plaats, een grote groentetuin, kippen, geiten enz. Er was geen electriciteit en warm water was alleen verkrijgbaar als het fornuis/kachel brand. Een heel groot nadeel was de plee...... oftewel een ton waar je lekker kon mikken. Hij was ietwat vol en stond al een tijdje op de "to do list". Heb er geen enkele keer gebruik van gemaakt, we gingen namelijk geheel milieu bewust met de auto naar de stad om daar te schijten. Er zijn 4 permanente bewoners daar, en ik heb veel geleerd. Zoals hoe je een geit melkt, en hoe je bvb van lokale producten thee maakt. Je kan bvb al thee maken van dennennaalden of manuka bladeren. Is eigenlijk best lekker. En alles wordt gerecycled, de lege eierschalen worden bvb tussen de planten gegooid, van het kalk schijnen ze geweldig te groeien, en meer van die dingen.

Ik heb ook met 2 bezoekers een roadtrip naar christchurch gemaakt. Was nogal wazig en niet gepland, maar wel lachen. We dachten een kleine trip te maken naar Mount Robbert en daar het meest heldere meer ter wereld te zien. Daar aangekomen bleek dat Mount Robbert in mist was gehuld en dat het meer op 4 dagen loop afstand was. De foto's op internet zagen er goed uit (altijd leuk om te weten wat er achter de mist is).
Hierna begon het te donderen, en hebben we "Thunderstrike" van ACDC gezongen en zijn we maar weer weggegaan. We zijn uiteindelijk 1 dag in Christchurch geweest (na de aardbeving in 2011 nogsteeds een belabberd bouwval) en zijn weer teruggegaan door de alpen naar Takaka. Loze trip, maar wel leuk.
Hierna nog een paar dagen in de spirit of nature gebleven en toen naar punakaiki gegaan om de "kuch" beroemde pancake rocks "kuch" te zien. Is echt niet meer waard dan een snelle blik, waarschijnlijk hadden ze een goed PR bureau ofzo. Gelukkig hadden ze in de buurt wel een loop door het regenwoud.... en met regenwoud bedoelen ze ook echt regenwoud. Wat een tyfus weer daar!

Leuk detail: om daar te komen heb ik de concurent van Intercity (de hoofd bus maatschappij daar) genomen: Naked Bus, maar dat was een regelrechte afknapper!Sta ik daar 's morgens vroeg in mijn blote, harige hol, bleek dat niet de bedoeling....... het ging om naked prices. Een vergissing is snel gemaakt :-)

Hierna naar Fox Glacier, met de fiets naar de gletsjer, allemaal heel mooi, maar je kan er niet op zonder helicopter. Omdat dit nogal prijzig is, werd mij aangeraden om de naastgelegen hogere berg te beklimmen. Het zou bijna dezelfde spectaculaire plaatjes opleveren, maar dan gratis. Het was een tocht van in totaal 7 uur, op de top aangekomen was het helaas mistig. Ik kon geen 3 meter voor mij uit zien. Wederom waren de plaatjes op het internet prachtig. Dat dan weer wel.

Ik vergeet bij na te vertellen dat het zuiden van Nieuw Zeeland 1 heel groot nadeel heeft: Sand Fly's. Dat zijn heel irritante bloeddorstige kolere lijers die als ze je steken een bult achter laten dat 10x zeveel jeukt als een muggenbult en het jeukt voor minimaal 3 dagen.
Overal waar zand is kun je die krengen verwachten. Super irritant. Mijn rechter enkel zit er vol mee.
Een zelfde bloeddorstigheid en dezelfde kracht om irritante jeuk te veroorzaken bezitten teamcoaches van een zeker postbedrijf. Ik vraag me af wat je krijgt als je ze kruist.......

Met deze blijde overdenking ga ik mijn blog afsluiten. Alvast fijne feestdagen!!!

Ps. weet je dat Nieuw Zeeland een plaats heeft die Barrytown heet? Als het enigzins gelijknis heeft met die obesed gek uit Zaandam, dan moet het echt de anus van Nieuw Zeeland zijn. Uit voorzorg heb ik mijn neus maar dicht gehouden toen de bus erdoor ging.

  • 12 December 2014 - 15:23

    Diana:

    whahahaha.....wat een heerlijke authentieke Ruben verhalen weer allemaal :-)

    Die schijtton stond op de 'to do list'? hihihihi.....moet wel heel erg geweest zijn dan als je er helemaal voor naar de stad gaat rijden....jezus....

    Een Sandfly gekruist met teamcoach zou wellicht juist het laatste redmiddel voor de postbezorgers kunnen zijn. Als min en min plus is tenminste.....Wonderbaarlijke transformaties zullen dat zijn...Het kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken. Maar ik zeg: Doen, meenemen zo'n kreng!

    Veel plezier nog en alvast een blijde kerstgroet!


  • 14 December 2014 - 22:23

    De Oudjes:

    Hoi, hoi Ruben,

    Wat een verhalen weer. Geen dag is hetzelfde bij jou. Vooral het tonnen verhaal: misschien de volgende keer toch even de "to do list" checken. Scheelt een hoop kramp.

    Hier staat ondertussen de kerstboom prominent in de weg, maar wel gezellig.

    De laatste paar weken nu voor jou. Maak al je plannen af en ook een gezellig kerst en oud en nieuw daar onder.
    Tot gauw.

    De oudjes

  • 22 December 2014 - 18:15

    Hernan:

    Hey ouwe,

    Zo te lezen heb je alweer veel mee gemaakt.
    Ik ben zeer benieuwd naar die mooie mistige plaatjes van je ;-)
    over 2,5 week zit je alweer in het koude kikker landje.

    Nou ik spreek je en we doen zeker een biertje als je weer in NL bent.

    Groeten Hernan
Ruben

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 8306

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 29 September 2017

India/Nepal

09 Oktober 2014 - 06 Januari 2015

Nieuw Zeeland

06 Januari 2009 - 22 April 2009

Australie

Landen bezocht: